lørdag den 15. september 2007

Opdatering på Jabra Headset

Jeg har nu haft mere mulighed for at teste mit Jabra BT620s headset sammen med min telefon og min bærbar. Det ser ud til at de problemer der er med min bærbar er de samme. Det kan sagtens være software problemer med den - det vil jeg ikke afvise.

Men mere interessesandt er samarbejdet med min mobiltelefon. Jeg har nemlig opdaget at mit trådløse netværk hjemme påvirker Bluetooth forbindelsen imellem telefon og headset. Jeg opdagede det ved at hvis min computer skulle hente meget data over nettet (f.eks. en YouTube video), ville lyden i mit headset begynde at hakke. Dette er desværre hvad vi får ud af 2,4 GHz frekvensen, da denne bruges til alt muligt - trådløst netværk, trådløse mus, Bluetooth osv. Og i denne kamp om frekvenserne, er det de svageste som som taber. Og Bluetooth er bare ikke særlig kraftig, da det er lavet til at spare strøm, kortrækkende og lave datahastigheder.

Desuden har jeg også opdaget at hvis jeg har telefonen i en forlomme på mine bukser, må jeg ikke have hovedet for langt tilbage, når jeg har headsættet på. Dette resultere nemlig også i afbrydelse af musikken jeg hører. Det betyder at der er problemer med bare at få signalet op igennem min mave, brystkasse og op til headsættet. Flytte jeg mobilen bare 20 centimeter foran mig eller strækker mit hoved frem, er der ingen problemer med forbindelsen.

Dette giver mig nu 2 muligheder:
1. Modtager forholdet i headsættet er dårligt. Antennen er for lille eller radioen er for dårlig.
2. Senderen i N95 er ikke kraftig nok til at gå igennem et menneske og heller ikke nok til at "overdøve" det trådløse netværk.

Min mission er så at få testet headsættet med andre mobiltelefonener for at få etableret om det er punkt 1 eller 2 som er det rigtige. Desuden kunne jeg også godt tænke mig at teste Nokias BH-604 headset for at se om det er bedre. Måske køber jeg det, da jeg ikke regner med at der er nogen som vil sponsorere det. :-)

Ingen kommentarer: